петък, 11 май 2012 г.

Домашно сирене и домашно кисело мляко


Е,престраших се и аз да направя домашно сирене! :)
Не знам защо си мислих,че е голяма философия,но не би! Оказа се,че е лесно и ми се получи от първия път!И всеки следващ ставаше по-добре! :)
Необходимо е натурално прясно мляко-моето беше краве мляко.
3 литра мляко се загряват съвсем леко-до около 37-40 градуса.Понеже нямам термометър го изпробвах с пръст-трябва да е долу-горе с телесна температура.

Слага се малко по-малко от 1 с.л. течна мая за сирене:



 Разбърква се добре,захлупва се капака на тенджерата и се завива да му е топло.Престоява така около 1 час и 30 мин.След това се отвива и се оставя да се поохлади и постои още около 30 мин.
Млякото трябва да се стегне.Като се разклати леко тенджерата-трябва да е като желирано.


Правят се няколко нареза с нож,на кръст,оставя се за около 4-5 мин да постои.През това време се приготвя тензух.Намокря се и се отцежда добре.Слага се в друга тенджера с поне същата вместимост.Изсипва се сместа.Връзват се два по два срещуположните краища и се оставя да виси и отцежда за около 1-2 часа.След това се усуква тензуха и се поставя под дъска с тежест.Престоява и така 1-2 часа-да се доотцеди и стегне.Маха се тензуха.Получи се ето тази питка:


Вече посолена.Намазва се със сол-умерено.Нарязва се на парчета.Намазват се и прорезите.


Така полученото сирене се оставя за около един ден да поеме солта.Въпреки че аз го опитах след 3-4 часа-беше готово за похапване-прясносолно...ммм-вкусът е невероятен!
Кремообразен,не много солен.Просто превъзходен! :))
Обикновено,след като престои един ден със солта се слага в солена саламура и така се съхранява за по-дълго време,а и се чака да узрее.Но при нас не се получава този момент със саламурата.Изяждаме го още докато е прясносолно.:)))
Не изхвърляйте останалата течност от прецеденото сирене.Сварява се до момент на кипване-изчаква се да поври 2-3 мин без да се бърка/освен ако не вземе да кипи/ и се прецежда отново.Получава се извара-която в зависимост от това как се е получило сиренето-един път се получава повече-около 1 ч.ч.,а друг път по-малко и от половин чаша.Вече останалата течност след изварата-изхвърляме!:)))))
Не може да се получи нищо повече! :)))
*Не следвайте указанията за съотношение между капките мая и млякото,написани на шишенцето.Там е дадено около 15 капки за 5 литра,а това е изключително малко.Рискувате да не се получи нищо и да изхабите млякото!Аз следвах указанията на моята майка-около 1 с.л.течна мая на 5 литра мляко,но както виждате аз сложих 1 с.л. на 3 литра :)))/нямаше да съм аз,ако не го направя по мой начин:)))/Всъщност се оказва,че когато маята е повече се получава и повече сирене.Но е възможно и маята да е била слаба.
Това е!Няма нищо сложно-само отнемат малко повече време всичките процедури.Но ако започнете сутринта-може вечерта да имате прясносолно сирене на трапезата!


 *Млякото за сирене не се вари,а само се загрява до необходимата температура!Ако сте го изтървали и е малко по-горещо-изчакайте да се поохлади!При киселото мляко е по-различно-там се сварява млякото до кипене и се оставя да изстине,но също се внимава да се уцели температурата!

Така се случи,че първото кисело мляко,което направих,беше преди години в Норвегия.С прясно мляко в кутия!/но с висока масленост/ и с една малка кофичка йогурт.За съжаление от тогава не съм правила толкова сполучливо,гъсто и мазно кисело мляко.Както се казва-режеше се с нож! :)
Сварява се млякото до точка на кипене.На 3-4 литра използвам малко повече от половин чаена чаша закваска-тоест кисело мляко.Най добре ми се е получавало млякото с кисело мляко Елена-2 и 3 процента.От изключителна важност е млякото с което първоначално заквасвате-ако има нишесте в него-няма да може да се прихване-и ще стане лигаво като слуз.След това е лесно-използвате закваска от вашето собствено кисело мляко.
След като е кипнало млякото го оставяте да изстине.Много е важно да се уцели моментът-не трябва да е много горещо,за да не се унищожат бактериите в закваската,не трябва и да е много изстинало,защото пак няма да могат да се развият.Аз си потапям пръста/кутрето/ и броя до 40,след това вече е горещо и не се търпи.Та,в този момент се добавя 3/4 ч.ч. кисело мляко-добре разбито,за да няма буци.Добавят му се няколко с.л. от топлото прясно мляко,разбърква се и се изсипва в прясното мляко.Разбърква се добре и се разсипва в съдовете в които ще се съхранява-може да са буркани,купи или глинени съдове.Аз предпочитам в глинени гърненца или голямо гърне.В тях се подквасва най-добре.Гърнето приема от температурата на млякото и я запазва по-продължително време.С други думи-изстива по-бавно-а това е необходимо за подквасването на млякото.
След като течността е разсипана,слагат се капачетата и се завиват с възможно най-много дрехи-вълнени и одеала.Действа се бързо,за да се запази температурата.Оставя се така покрито около 7-8 часа./През лятото не се покрива с много дрехи,защото е топло и не изстива толкова бързо./
Слага се след това в хладилника и след като се охлади е готово!Колкото повече време престоява-става по-хубаво-сгъстява се и узрява!
Ето тук едно от моите гърненца с кисело мляко.
За съжаление нямам по-хубава снимка,но и тук си личи,че се е получило гъсто.
Това е! Опитайте!И да ви е вкусно! :)
ЗАПОВЯДАЙТЕ В КУЛИНАРНАТА ГРУПА:
https://www.facebook.com/groups/217580105348389/?fref=ts


25 коментара:

  1. Няма нищо по-хубаво от топъл хляб с прясно сирене или купичка домашно кисело мляко, нали!
    Диди, справила си се перфектно и съм убедена, че ще продължаваш да си приготвяш тези продукти.
    А публикацията ти ще е ценен съветник за тези, които ще се престрашат за пръв път!
    Хубав и успешен ден ти желая!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ох,да!Домашно приготвеното си е винаги най! :)
      Благодаря ти Мери за хубавите думи!Хубава неделя и на теб! :)

      Изтриване
  2. Това е прекрасно!Какво не бих дала да вкусна от това сиренце!Зная вкусът му!
    Видях коментар от теб Диди, в публикацията на Мариерта, и много се радвам че така открих твоето местенце!
    Сега ще поостана да разгледам,че ми стана много интересно!
    Поздравления за публикацията и хубав ден от мен!
    Дани

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Добре си ми дошла!
      Разглеждай си на воля! :)))
      Слънчева неделя и на теб! :)

      Изтриване
  3. Чудесно сиренце се е получило!
    С филийка домашен хляб и домат....
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мда Дани,но още малко да станат и домашните домати!Е тогава ще стане приказка!Мога само това да ям! :)))
      Поздрави и хубава неделя! :)

      Изтриване
  4. Диди,сега се замислям и сирене да направя.Виж мляко си квася без проблем,но със сиренето ще трябва да следвам твоите инструкции.Иначе както си го описваш не е трудна работа.Толкова труд си положила да опишеш всичко това-благодаря ти!
    Свекърва ми ми е казвала ,че когато са били в Либия е квасила кисело мляко от сухо мляко на нестле и е ставало страхотно.
    Приятни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хм,интересно,Живе,за сухото мляко,но тук не смея да опитам с друго мляко освен домашно.
      Иначе опитай сиренето-аз си мислих,че да направиш сирене е по-трудното-но се оказа,че киселото мляко е по-капризно за правене-трябва да уцелиш температурата,а и после да не го претоплиш,че отделя много суроватка....и т.н....а сиренето си стана от раз-дори и с 3 литра мляко! :)
      Поздрави и хубава неделя от мен! :)

      Изтриване
  5. Браво, Диди!
    Разказано от теб, звучи не трудно и току виж всички сме се засилили да си правим сами сиренето;)
    Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти!Наистина не е трудно!И давайте де-засилете се-направете и като опитате колко е вкусно,може и да ме почерпите! :)))
      Хубава неделя и на теб! :)

      Изтриване
  6. Чудесно и лесно звучи и изглежда;) Преди години се бях хванала да правя, сирене, че и кашкавал, но бързичко ми изстина ентусиазма. Сега като съм навъртяла още десетина годинки и няколко кръга търпение си мисля да опитам пак:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти Марта! :) Преди време и аз правих кашкавал-онази рецепта с пресичането-с лимонтозу в прясното мляко-получаваше се горе долу-но не ставаше както купения!Виж,другия,който е с мая и месене-сякаш не се наемам да пробвам,но...знае ли човек! :))
      А за сиренето-опитай,не е трудно,просто трябва да му отделиш нужното време!Пожелавам ти успех!
      Хубава неделя от мен! :)

      Изтриване
  7. Благодаря много за споделената рецепта за сирене. Никога не съм приготвяла, но съм чувала, че за килограм сирене се слагат 7-8 литра мляко. Дали е така?
    Мисля да опитам твоя начин.

    ОтговорИзтриване
  8. Ето на това му казвам свястно обяснение, полезно за аджамии - мераклии. Хубаво илюстрирано със снимки, да знае човек какво да очаква. Виждам, че темата отдавна не се коментира, но аз попаднах на нея сега и искам да изразя благодарността си. Пробвах рецептата в Ю. Корея, тук млечните продукти не са популярни, а вносните са доста скъпи. Направо казано, вместо сирене е по - добре да си купиш маркова бутилка водка. За всеки случай добавих по 1 супена лъжица кисело мляко на литър прясно и нещата се получиха. Ползвах мляко от магазина, но обработено на 63 градуса. Благодаря още веднъж!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ехей,радвам се,че съм била полезна и благодаря за милите думи!
      :)

      Изтриване
  9. А какви са пропорциите за саламурата?Благодаря

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Саламурата измервам с яйце,въпреки че при нас рядко стига до саламура. :))))
      Разбърква се вода и сол на око и в нея се пуска добре измито прясно яйце.Трябва да се покаже на повърхността колкото монета от 20 стотинки.Ако не се покаже,добавете още сол и разбъркайте да се разтвори.

      Изтриване
  10. И с колко сол (горе долу) го осоляваш (да речем за тези пропорции в рецептата). Благодаря

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Осолявам на око,според това колко солено искам да стане,никога не съм мерила,просто леко да се покрие повърхността на сиренето/не плътно и не цялата/ както се посолява месо примерно.Да кажем 1,5-2 с.л. сол.

      Изтриване
  11. Здравейте!Вчера и аз направих сирене,като следвах инструкциите Ви!От 4 л. мляко,с малко по-малко от 1 с.л.мая и 4 л.кисело мляко(сложих го,защото прочетох в нета) се получи точно 500 г. сирене
    Млякото го взех от село,несварено,само го затоплих докато хване каймак,а после го изчаках да изстине.Каква е причината за малкото колечество сирене?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте Мария!А вие какво количество сирене очаквахте от 4 литра мляко? :) Според моите инструкции-аз слагам на 3 литра мляко 1 непълна с.л.И както съм писала,колкото повече е маята,толкова повече сирене се получава,това е според моите наблюдения.Вие сте сложили 4 литра плюс 4 с.л.кис мляко.Увеличили сте течността,а маята е същата като за 3 литра.В моята рецепта няма кисело мляко и не зная как това действа.Според мен 500 г сирене си е добре за 4 литра мляко,просто сложете малко повече мая другия път.По принцип всеки път става различно,зависи колко е маслено млякото в различен период на годината.Зависи от пропорцията на мая-мляко,а както вие сте добавили и кисело мляко-зависи и от неговото качество.Зависи дори колко дълго сте го държали да се отцежда.Така че точни грамове не очаквам всеки път.Важен момент е също и да не се загрява много,не е желателно да го загреете и да го чакате да изстине.В три пункта не сте спазили инструкциите ми-съотношение мляко-мая,загряване съвсем леко,и добавката на кисело мляко си е вкарване на съвсем друг елемент в рецептата.Но според мен 500 грама си е добър резултат!Поздрави и хубава вечер!

      Изтриване
  12. И аз се страхувах да правя сирене. Всеки казва: "Внимавай с това, внимавай с онова..., да не стане на шупли, на бучки..." и аз все се отказвах. Ноооо, безкрайни благодарности за обяснението. От първия път се получи страхотно. От 3 литра домашно мляко, 1 пълна супена лъжица мая / случайно е точно като вашата на снимката/ излезе 500 гр. страхотно сиренце. Приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет,Вили!Няма нищо страшно наистина!Обикновено страха е само в ума на човека. :)На шупли става сиренето,когато не са спазени елементарни хигиенни условия и в сместа навлезе бактерия на която не и е мястото там!
      Опитай в сместа,когато я сложиш в тензуха да се цеди,да сложиш парченца маслинки и зелена подправка,но след като поизстине малко.Става още по-чудесно сиренце!Поздрави и от мен и честита първа Пролет! :)

      Изтриване
  13. Здравейте, поздравления за сиренето - изглежда вкусно! Може ли и рецептата за "хлебчето" на снимката? Баба ми правеше нещо, което изглежда точно така, но нямам рецептата, а беше много вкусно :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Заповядай рецептата,Милена и благодаря за милите думи!Поздрави!
      http://didi-mybook.blogspot.bg/2010/09/blog-post_3950.html

      Изтриване